Egészséges táplálkozás – tippek

A zöldség, gyümölcs, hal fogyasztása egészséges

zöldség, gyümölcs, hal fogyasztása egészségesAz egészséges táplálkozás lényege a változatosságban, a mértékletességben és a kiegyensúlyozottságban rejlik. Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonát és sovány fehérjét, miközben figyeljünk a zsír, cukor és só bevitel mértékére. A víz is kiemelt fontosságú, naponta legalább 2-3 litert igyunk.

He ettől eltérőek a szokásaink, mit tegyünk a változásért? Mindenkinek van tippje arra, hogy melyik ételből mennyit ajánlott elfogyasztani (egyszerre és napi szinten). A témával foglalkozó szakemberek előszeretettel ábrázolják úgynevezett táplálékpiramis formájában az elfogyasztandókat.

Ennek alapját a teljes értékű gabonák adják, erre építjük fel egész táplálkozási és gasztronómiai rendszerünket azáltal, hogy naponta többször fogyasztunk belőlük m2gfelelően. A piramis stabil oldalfalait a zöldségek és a gyümölcsök alkotják, mivelhogy ezek többnyire alacsony energiatartalmúak (kivéve a nagy energiatartalmú száraz hüvelyeseket), és csekély a szénhidrát- és zsírtartalmuk is.

Éppen ezért nagyon fontos szerepet játszik táplálkozásodban a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása. (Az étrended 30-35%-át alkossa, megosztva, mintegy 6-11 adagnyit.) Egy tipp: készíts sós-olajos medvehagyma-salátát, a medvehagymakiváló értisztító.

Miért van szükséged rá?

A zöldségeknek csekély a szénhidrát- és zsírtartalmuk, alacsony az energiatartalmuk is, emiatt különösen hasznosak diétázók számára. Ugyanakkor jelentős alkotóelemeik az élelmi rostok, amelyek gátolják a zsírok és a koleszterin felszívódását. De mekkora az ajánlott mennyiség belőlük?

A javasolt mennyiség mintegy 6-11 egység fogyasztása naponta. Zöldségből mindig egy kicsivel többet, mint a gyümölcsből.

Fogyaszthatod frissen vagy párolva, esetleg főzeléknek elkészítve. Naponta egyél meg 5-6 mennyiségű zöldséget, 4-5 egység gyümölcsöt. Egy adag = 1 db paradicsom, 1 db paprika, 1 db sárgarépa, 1 db uborka, 10 dkg főzelék, 10 dkg főtt hüvelyes (lencse, bab, borsó), 10 dkg burgonya, 1 db alma, 1 db narancs, 1 db banán, 1 db őszibarack, 3 dkg aszalt gyümölcs, 2 dl natúr zöldség- vagy gyümölcslé.

Hogyan építsd be az étrendedbe?

  • A főétkezésekhez kínálj mindig egy kevés gabonát és párolt zöldségeket.
  • A köztes étkezésekre, úgynevezett snackekre nassolj gyümölcsöt vagy rágcsálj sárgarépát, angol zellert, brokkolit.

Könnyen betartható tippek a változtatáshoz

  1. Étrended változatos legyen: egyél gyümölcsöt, zöldségfélét, főzeléket, halat, barna kenyeret. Rendkívül magas a száraz hüvelyesek rosttartalma, és jelentős a kukorica, zöldborsó, petrezselyemgyökér rostértéke is. A nyers gyümölcs vagy zöldség mindig magasabb rosttartalmú, mint a főtt.
  2. A fehér kenyeret cseréld le barna kenyérre. A teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér tartalmazza a gabona héját is, ezért magasabb a rosttartalma.
  3. A finomított fehér lisztből készült termékek helyett részesítsd előnyben a Graham-, kukorica-, tönköly- vagy rozslisztből készülteket.
  4. Tésztafélék közül is válaszd a teljes kiőrlésű lisztből vagy durumlisztből készültet.
  5. Ügyelj arra, hogy egy-egy étkezés alatt megegyél legalább 3-4 gramm rostot!
  6. Fehér rizs helyett használj barna rizst, mivel ennek magasabb a rosttartalma.
  7. Az alacsonyabb rosttartalmú élelmiszereket dúsítsd különböző korpákkal (búzakorpa, zabkorpa) és gabonapelyhekkel (rozs-, zab-, kukoricapehely).
  8. Együnk kevesebb zsíros ételt.
  9. Konyhatechnikai eljárások közül a gőzben főzést, a párolást részesítsd előnyben, vagy készítsd ételeidet fóliában, sütőzacskóban, római tálban.
  10. Mellőzzük a rántást, a habarást. A levest, főzeléket sűrítsd önmagával vagy kukoricakeményítővel.

Ayurvédikus táplálkozás: tudj meg többet

tippek egészséges táplálkozás

Milyen az ayurvédikus táplálkozás?

Az ayurvédikus táplálkozás az egyensúlyra és az egyénre szabottságra összpontosít. A cél a doshák (energetikai típusok) egyensúlyának megteremtése és fenntartása a táplálkozás révén. Ehhez friss, szezonális, helyi alapanyagokat fogyasztunk, figyelembe véve az ételek ízét, energetikai tulajdonságait és emésztési hatását.

Egy kis odafigyeléssel egészségesebben tudunk táplálkozni, csak kell egy kis akarat is hozzá. A fentiekkel talán segítettünk. További információk: Ayurvédikus egészséges táplálkozás.

Címke .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés:Munkavédelmi kiegészítők építkezéseken - Felszerelések

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük